In Nederland is het festival Defqon.1 in Biddinghuizen toch afgelast. "Het ondenkbare is gebeurd", klinkt het op de Instagrampagina van Defqon.1. Alle bezoekers werden om middernacht ingelicht. De organisatie had eerder al besloten om minder festivalgangers toe te laten. De maatregelen komen er omdat uitzonderlijk code rood geldt voor hitte.
"Het onmogelijke wordt mogelijk." Dat zegt een internationaal team van klimaatwetenschappers over de huidige hittegolf in grote delen van Europa. Wat zich momenteel voordoet, was 50 jaar geleden zo goed als onmogelijk geweest. Want ook qua hittestress en warmte 's nachts breekt deze hittegolf alle records. "We moeten deze escalerende situatie stoppen", zegt professor Wim Thiery.
Vandaag en morgen hangt er nog heel wat ozon in de lucht, en op verschillende plekken zal de informatiedrempel overschreden worden. Dat meldt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu, die de luchtkwaliteit opvolgt. Wie al ademhalingsproblemen heeft, doet overdag en 's avonds best geen zware inspanningen en blijft beter binnen. Ozon, of zomersmog, vormt zich bij warm en zonnig weer op plekken waar veel luchtvervuiling is.
Tijdens deze hittegolf lopen de temperatuurverschillen tussen de stad en de natuur op tot meer dan 20 graden Celsius. Dat blijkt uit een satellietbeeld van de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA. In het centrum van Brussel loopt de temperatuur op tot 47 graden Celsius, terwijl het tegelijkertijd in het nabijgelegen Zoniënwoud slechts 24,5 graden is.
Er woedt momenteel een grote brand bij afvalverwerker Renewi in de Gentse haven. De brand ontstond rond 5 uur vanmorgen, het zal mogelijk nog de hele voormiddag duren vooraleer de brand geblust is. De brandweer vraagt aan de inwoners van Evergem, Zelzate en het noorden van Gent om ramen en deuren gesloten te houden, en alle ventilatie uit te schakelen.
Minister van Defensie Theo Francken (N-VA) reageert misnoegd op een satirisch Facebook-evenement voor een "lang weekend bij Francken Theo", met daarbij (gedeeltelijk) het privéadres van de minister en een foto van de verdronken Syrische kleuter Aylan. "Je mag van mening verschillen, maar dit is veel bruggen te ver."
Na bijna 30 jaar en meer dan 6.000 afleveringen verhuist 'Thuis'. De decors worden stuk voor stuk verplaatst van Studio Manhattan in Leuven naar een nieuwe locatie in Herent. Peter Brouckaert staat in voor de verhuis. "De kijker mag niet merken dat we verhuizen. We passen de filmplanning daar speciaal voor aan."
Stefanie Sander (43) was gisteren voor het eerst opnieuw aanwezig op de gemeenteraad in Houthulst. Sander werkte als thuisverpleegkundige, maar wordt verdacht van miljoenenfraude. Er loopt een onderzoek. Sander was gemeenteraadslid voor Vlaams Belang, maar de partij trok haar lidkaart in. "Ik wist niet dat ze aanwezig zou zijn", sprak de burgemeester.
Op het strand van Knokke-Heist en Wenduine (De Haan) spoelen opvallend veel kwallen aan. De massale aanwezigheid van kwallen heeft niets te maken met het warme weer. Het is een typisch fenomeen rond deze periode. De kwallen zijn ongevaarlijk.
De keukendeur van de bejubelde reeks 'The bear' sluit. In het 5e seizoen volgen we chef Carmen – of is het nu chef Sydney? – nog 1 vermoeiende dag. Dit is hoe een restaurantserie eindigt: niet met rust, maar met een hevige storm.
Bekijk alle actualiteit op : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/




